torstai 30. lokakuuta 2014

Miks jotku menee hissillä ja jotku kuolee?

Olin tänään teatterissa koulun äikänryhmän kanssa. Sitä edeltävä kosketus kouluun oli ruokailu.. kai tiistaina.

Kävelin ratikkapysäkille pää ihan pyörällä. Hurja teatteri, kumma elämä. Kuolema tulee vastaan mua joka päivä jotenki, ihanku se olis jotenki pinttyny osaks mua. Niin se tuli tossa esityksessäki.. Poltin savukkeen ja katoin ohimeneviä autoja. Mietin minne ne menee, miks? Miks mä seisoin siinä, kylmässä ja valojentäyteisessä Helsingissä. Miks just ne ihmiset oli mun kanssa samassa ratikassa? Miks toi vanha mies tahtoo seistä vaikka tarjoon paikkaa? Miks joku pysähtyy punasiin ja joku ei?

Päästin kiireisen naisen ennen mua ulos ja se tokas perään että 'sietäisit hävetä'. Katoin sen perään hölmistyneenä samalla ku mun teki mieli huutaa et vittu. Tietääkö nää ihmiset musta mitään? Ei tietenkään.. mut tiedänkö mä itekkää?

Pysäkin liian kirkas mainostaulu huutaa tyhjyyttään. Aamulla siinä luki vielä et 'Mihin hyvään sinä uskot?' ja nyt se on tyhjä. Mihin hyvään mä uskon? Uskonko? Mikä on hyvää ja miks?

Istuin siihen. Liikaa kysymyksiä. Miks mä oon olemassa? Mihin mua tarvitaan, mikä mun tehtävä täällä on? Miks toiset kuolee ja toiset ei? Miks joku itkee ja toiselle se on niin vaikeeta? Miks joku selviää, miks joku sairastuu, miks joku menestyy, miks joku masentuu? Millanen maailma tää oikeesti on? Missä mä oon? Minne mä oon menossa? Miks mulla on parempi olo eriparisukissa?
Miks joku valitsee hissin, joku portaat? Miks joku rakastaa lapsia ja joku ei voi sietää niitä? Miks joku jää yksin? Miks ihmiset kiusaa? Mikä tekee meistä hyviä ihmisiä? Onko maailmassa hyviä ihmisiä? Oonko mä hyvä ihminen? Oonko mä ees olemassa, oonko mä minä?

Onko oikein olla vaan niin väsynyt ettei jaksa elää? Mikä mulla on? Miksen voi vaan nauraa taas?

Miks joihinki kysymyksiin saa vastauksen ja jotku jää ikuisesti mysteeriks? Miks joihinki kysymyksiin on helppo vastata ja joitain kysymyksiä ei ees ikinä haluis kuulla?

Miks mä haluan tietää?

Miksi?

Ei kommentteja: